18 december 2019

Hoe overleef ik…? Met een ‘feestdagen- en vakantiesurvivalgids!’

De feestdagen en bijbehorende vakantie is voor veel mensen gezellig en ontspannend. Mooi gedekte tafels, lekker eten, lachende gezichten, we kennen allemaal het scenario. Maar mogelijk is het voor jou niet alleen een feestelijke tijd, maar is het ook best zwaar. Want je zou de feestdagen, vakantie en daarna nieuwjaarsborrels ook kunnen zien als een sociale uitputtingsslag.

Belangrijke tips

Ik heb al eens een zogenaamde ‘feestdagen- en vakantiesurvivalgids’ geschreven. De kern van deze gids? Jij kan de baas zijn over hoe jij de feestdagen wilt beleven, en je bent een ander dus niets verplicht. Daarbij geef ik een aantal handige tips waarmee je lastige momenten beter het hoofd kunt bieden en leg ik uit waarom deze tips nu werken en zo belangrijk kunnen zijn.

Rust herpakken

Wanneer je op een borrel staat of bij een diner aanwezig bent, kun je te midden van al die personen nogal ver van jezelf voelen staan. Je merkt dat je continu aan het observeren bent en je gedachten malen door je hoofd. Plotseling slaat de onrust of paniek toe. Dat vindt natuurlijk niemand prettig. Om ervoor te zorgen dat je je rust bewaart zijn die tips ontwikkeld. Zo adviseerde ik een zogenaamd ‘grondingsitem’ mee te nemen. Het doel hiervan is dat je iets hebt om vast te pakken op het moment dat je merkt dat je te weinig contact met jezelf hebt. Door het item – een touwtje, steentje of takje – vast te pakken, is dat als het ware een bewustwording. Je tastzintuig haalt je eventjes ‘uit je hoofd’, zodat je de tijd hebt om rust te herpakken.

Bewust zijn van je omgeving

Ook helpt het je om je bewust te zijn van de grond waarop je staat. Voel de textuur onder je schoenen en merk op dat je stevig staat. Hierbij geldt eveneens dat de bewuste sensatie je in je lichaam brengt, waardoor je je krachtiger kunt voelen. Ben je nu toch aan het dissociëren en slaan je gedachten op de hol? Probeer je dan op andere zaken te concentreren. Laat de emoties even voor wat ze zijn, en focus je op je andere zintuigen. Wat zie je om je heen? In wat voor omgeving ben je? Waar ruikt het naar? Kun je ook iets aanraken? Doordat je je brein op deze manier aan het werk zet, blijft er minder ruimte over voor eventuele angstige gedachten en kun je jezelf kalmeren.

Goede voorbereiding

Verder zijn er tips over de voorbereiding voorafgaand op een kerstfeest, nieuwjaarsborrel of andere sociale gelegenheid. Vaak heb je je zorgvuldig voorbereide interventies niet eens nodig, maar doordat je er van tevoren over hebt nagedacht, geeft je dat al ontzettend veel rust. Zo adviseer ik je na te denken over waar je grenzen liggen. Over welke onderwerpen spreek je wel, en welke niet? Ook kun je nadenken over wat je reactie zal zijn op het moment dat iemand dat toch aansnijdt of een grens overgaat.

Aan genieten toekomen

Het kan prettig zijn om af te spreken samen met een ander een bepaald evenement te bezoeken. Zo hoef je je niet alleen te voelen en zou je daarbij kunnen overwegen deze persoon in te lichten over je voorbereiding. Zo kan diegene inspringen wanneer je je oncomfortabel voelt. Verder is een zogenaamd ‘ontsnappingsplan’ vaak erg kalmerend. Als je bedenkt hoe je weg wilt, op wat voor manier je dat zou kunnen aangeven en op welk moment je dat kunt uitvoeren geeft dat veel rust. Doordat je weet wat je kunt verwachten, zou het ook zo maar eens kunnen zijn dat je al je plannen durft los te laten en zowaar aan genieten toekomt.

Een stevige basis

Wil jij ook leren luisteren naar jezelf? Als coach en lichaamsgericht therapeut is het mijn missie om jou helpen begrijpen, voelen en ervaren dat je goed genoeg bent zoals je bent. Dat doe ik door mensen in staat te stellen kennis en ervaring vanuit het hoofd, lichaam en ervaring te combineren. Ik ben ervan overtuigd dat iedereen die stevige basis kan vinden, vergroten en meenemen in het dagelijks leven. Benieuwd? Neem vrijblijvend contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *