15 januari 2018

Jouw netwerk van associaties

Test het zelf bij de mensen om je heen! Vraag wat de eerste 3 woorden zijn die bij ze opkomen als ze aan jouw merk of onderneming denken.

Maar dit geldt ook voor jou als persoon. Personal branding, de wijze waarop je jezelf als uniek merk positioneert, is een actueel onderwerp. Hoe zorg jij ervoor dat je als uniek merk “Jij” vindbaar en herkenbaar bent voor (toekomstige) werkgevers? Hoe ontwikkel je je eigen merk?

Een merk is geen product. Een sterk merk is een netwerk van associaties bij mensen in het hoofd. En deze associaties vertegenwoordigen als het goed is de unieke en relevante betekenis van jouw als persoon of als merk. En hoe eenduidiger het netwerk van associaties is wat mensen bij jouw merk hebben, hoe sterker je staat.

Als de consument (of werkgever) zich identificeert met jouw merk, dan groeit het netwerk van positieve associaties en de algemene perceptie die ze van jouw merk hebben.

Maar hoe doe je dit nou?

Het belangrijkste is om vooral te weten waarom je doet wat je doet. Zodat dit een stevige fundering kan zijn van waaruit je al je activiteiten opzet, je verhalen vertelt, je producten ontwikkelt, je de marketing inricht. Op zoek dus naar wie je bent, wat jouw identiteit is.

Want als je weet WAAROM je doet wat je doet is het mogelijk om je onderneming te veranderen in een onderneming met een doel. Ik ben dol op de zoektocht naar het doel van mensen en ondernemingen, om op zoek te gaan naar de merkessentie. Want in alle jaren in de communicatie en marketing wereld heb ik vaak gezien dat alleen een logo en een website niet genoeg is. De beste merken zijn degene die weten waarom ze geboren zijn in deze wereld.

Jouw merkessentie bestaat al lang bij jou van binnen. Het is tijd om deze te gaan ontdekken, zodat je met vreugde, innovatie, vernieuwing en continuïteit kunt blijven bouwen aan een STERK MERK.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *