25 augustus 2018

Een merk kan je niet kant & klaar kopen als je start met je onderneming. Ook authenticiteit staat niet in het schap in de winkel klaar. Beiden ontstaan en groeien in de beleving van je klant. Maar dit zegt natuurlijk niet dat je er geen invloed op hebt. 

Authentiek

De Dikke van Dalen omschrijft authenticiteit met echtheid. Dit is de basis voor geloofwaardigheid. Klanten identificeren zich makkelijker met een merk als ze de echtheid ervan ervaren. Ze willen een persoonlijke, informele relatie met ‘hun’ merk. In deze tijd met Facebook, Instagram, vlogs en webinars is dat ook steeds makkelijker geworden.

Merkauthenticiteit

Er zijn twee perspectieven van waar vanuit je naar merkauthenticiteit kan kijken: namelijk het verleden en het nu. Bij het verleden gaat authenticiteit om controleerbare feiten die in het verleden liggen. Hierbij passen woorden als: heritage, herkomst, oorspronkelijkheid en ambachtelijkheid.

Vanuit het nu is authenticiteit iets wat zich in het nu en gericht op de toekomst afspeelt. De focus wordt verlegd van de feiten naar perceptie. Bij perceptie gaat het om een beleving gebaseerd op gevoelens en emoties. Het gaat sterk over: “Trouw zijn aan jezelf”, “
Zijn wie je tegen anderen zegt dat je bent.”Het draait dus om van betekenis zijn. Iets wat voor hooggevoelige ondernemers vaak een must is bij het ondernemen.

Is jouw merk al van betekenis?

Nu we weten wat authentiek betekent, kunnen we kijken waar een authentiek merk aan moet voldoen. Van belang zijn deze vier dimensies:

  • Continuïteit:trouw blijven aan jezelf, aan je historie, een tijdloos merk, een merk dat de tijd en trends doorstaat
  • Geloofwaardigheid:oprecht zijn naar je klanten, niet bedriegen, een merk dat zijn beloften waarmaakt, een eerlijk merk
  • Integriteit:verantwoordelijkheid nemen en zorgdragen, een moraal hebben, sterke waarden hebben, een merk dat om zijn klanten geeft
  • Symboliek:het steunen van de klanten in trouw zijn aan henzelf, betekenis geven aan de levens van mensen, de waarden spiegelen die mensen belangrijk vinden, een merk dat mensen een verbinding laat maken met hun eigen ik, een merk dat mensen verbindt met echt belangrijke zaken

De dimensies geloofwaardigheid, integriteit en symbolisme dragen positief bij aan de emotionele band die je klant met een merk kan ervaren. En de dimensies continuïteit, geloofwaardigheid en integriteit dragen positief bij aan de word-of-mouth rond je merk. Hoe sterker je deze dimensies dus inzet hoe meer het een zeer goede voorspeller kan zijn van het succes van een sterk merk.

Krachtig

  • Met een authentiek merk zorg je dat jouw acties kloppen bij dat wat je belooft.
  • Een authentiek merk is open en eerlijk. Ook als je het toch liever niet wilt vertellen.
  • Met een authentiek merk produceer je producten of diensten waarmee je doet wat je belooft.
  • Met een authentiek merk doorsta je een hype.
  • Een authentiek merk is betrouwbaar.

Heb jij al helder wat jouw merk uniek, herkenbaar en van betekenis maakt? Meer weten? Download dan mijn BrandChecker, de checklist voor een sterk en authentiek merk. En doe mee aan het gesprek in de Facebook groep Authentiek merk bouwen vanuit je merkessentie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *