5 juli 2021

Veerkracht strategie 1 – Aarden

Aarding is een proces waarbij ons lichaam weer in verbinding staat met de energie van de aarde. De meeste mensen besteden veel tijd aan het concentreren op hun gedachten en zijn daardoor mentaal vermoeid. Verbinding met de aarde-energie is van vitaal belang voor onze fysieke en mentale gezondheid en ons algehele welzijn.

Aarden, maar hoe dan?

Aarding helpt je je lichaam te voelen en bereid je voor op het belichamen van de ervaringen die je lichaam zal hebben. Niet iedereen ‘aardt’ met de voeten. Heupen en knieën zijn andere lichaamsdelen waarmee je ook kunt aarden, evenals je hele lichaam.

Het is belangrijk om te aarden in een tempo dat voor jou veilig en comfortabel aanvoelt. Als je haast hebt, is het minder gunstig. De tijd nemen om de volgende posities te verkennen is een belangrijk onderdeel van het proces. Wees flexibel – je favoriete manier van aarden kan van dag tot dag verschillen, of het kan elke keer hetzelfde zijn.

Aarden via de heupen

Vrouwen aarden vaak via hun heupen en bekken. Aarden via de heupen kan worden gedaan door op een stoel te zitten of direct op de grond te zitten.

Aarden via de ruggengraat

Je ruggengraat kan ook een route zijn om te voelen hoe de ruggengraat in het bekkenrust en op je ruggengraat je hoofd rust.

Aarden via de knieën

Als je moeite hebt om te aarden of geaard te blijven, zijn je knieën vaak een goede plek om te beginnen. De gemakkelijkste manier om door de knieën te aarden is zittend op een stoel. Kom op de rand van de stoel zitten, zodat je billen op de rand rusten. Kruis je enkels en laat je knieën buigen en naar buiten openen. Richt je gebogen knieën naar de grond.

Aarden via de voeten

Als het voor jou het meest natuurlijk aanvoelt om met je voeten te aarden, begin dan met je voeten op de grond te voelen. Je kan op tapijt, tegels, houten vloerplanken, gras, vuil, modder of zand staan om verbinding te maken met de energie van de aarde. Bewust te worden van hoe je voetzolen contact maken met het materiaal waarop je staat.

Aarden via het hele lichaam

Je kan experimenteren met het liggen op de achterkant en de voorkant van je lichaam op het gras, de grond of het zand. Je zal waarschijnlijk merken dat elke kant heel anders aanvoelt, en misschien heb je een voorkeur. Als je merkt dat je gedachten je afleiden, of dat je je zweverig of slaperig voelt, probeer dan een rechtopstaande houding tegen een muur of boom.

Praktisch aan het werk

Of je nu je voeten, heupen, ruggengraat, knieën of je hele lichaam gebruikt, begin met je af te stemmen op een gevoel van zwaartekracht dat je op aarde houdt. Probeer je geest niet te gebruiken om je dit voor te stellen, maar concentreer je in plaats daarvan op het bewustzijn van je lichaam van hoe het voelt om op de grond te zijn. Je kan dat doen door op te merken hoe je je voelt in je lichaam.

Merk met aandacht op welke gewaarwordingen er in je lichaam plaats vinden.
• Voel het gewicht van je lichaam op de vloer, tapijt, gras, zand of grond.
• Voel jij je zwaar of licht?
• Ben je volledig aanwezig of niet zo veel?

Neem de tijd om op te merken hoe je adem door je lichaam beweegt. Je zou kunnen zien dat golven van intensiteit toenemen en afnemen en bewegen naar stilte, rust en een stevig gevoel. Wat je kan opvallen zal bij iedereen anders zijn omdat ieders zenuwstelsel anders is.

Andere routes om meer veerkracht op te bouwen

Lees ook de andere blogs waar ik de 7 essentiële strategieën allemaal uitwerk of neem contact met mij op om samen aan het werk te gaan.

7 essentiële strategieën om veerkracht op te bouwen
Veerkracht strategie 2 – Belichaming
• Veerkracht strategie 3 – Hulpbronnen
• Veerkracht strategie 4 – Zelfcontact / vasthouden
• Veerkracht strategie 5 – Het volgen van de felt sense
• Veerkracht strategie 6 – Titratie / vertragen
• Veerkracht strategie 7 – Penduleren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *