5 september 2022

3 Fases van stress en traumaherstel in therapie

Wat zijn eigenlijk de stappen die we gaan zetten? Wat is de manier waarop we aan het werk gaan? Dit zijn vragen die ik vaak van mensen krijg.
Herstel van stress en trauma is een individueel proces en zal er voor iedereen anders uitzien. Herstel is niet-lineair. Toch zijn er wel 3 kernfase te herkennen in de therapie.

3 Kernfases in herstel

1) Veiligheid, vertrouwen en stabilisatie

We leren elkaar kennen en ik hoop je vertrouwen te geven in het proces en jezelf. Ik zal je informatie geven over waarom je lichaam en geest reageren zoals ze reageren.

We zullen ook vaardigheden en hulpmiddelen leren om je te helpen je veiliger en zekerder te voelen, waardoor er meer contact met geest en lichaam ontstaat en jij weer aan het stuur staat van jouw leven. Deze hulpmiddelen en vaardigheden zullen je symptomen van stress en trauma verminderen.

2) Traumagerichte verwerking en impact van stress en trauma

We zullen de stress en traumatische gebeurtenissen logischer en minder overweldigend maken, leren hoe je zenuwstelsel hier een rol in heeft. Door als detective samen te werken met je lichaam en geest en te leren hoe deze gebeurtenissen van invloed zijn op je zelfgevoel, je overtuigingen over de wereld en relaties met anderen.

Het grootste deel van dit werk is het leren omgaan met je triggers, het beoefenen van belichaming, het erkennen en voelen van emoties, zien hoe je belemmerende patronen werken en deze aanpassen en waar nodig rouwen. We verwerken de herinneringen aan stress en trauma door zowel te praten als met je lichaam (soma) te werken, zodat je niet meer “vastzit” met schaamte en angst.

3) (Re)integratie en posttraumatische groei

In deze laatste fase helpen we je verder te gaan met je traumatische ervaringen een plek te geven, naar de toekomst te kijken en opnieuw contact te maken met anderen.

We zullen kijken naar wat jouw drijfveren zijn, wie en wat voor jou het belangrijkst is, je veerkracht blijven vergroten, bronnen van vreugde en hoop voor de toekomst (her)activeren, zodat je weer vrijuit kan leven.

Proces van beter voelen

De fases van herstel kan je terug zien komen gedurende het hele proces. Ook kan het zijn dat in 1 sessie we contact maken met alle fasen.

Praktijkvoorbeeld

Stel je komt heel gestrest binnen door wat zich de afgelopen week heeft afgespeeld of dat je getriggerd bent geraakt door iets. In het begin van de sessie zorgen we dan dat er stabilisatie komt door bijvoorbeeld even bewust te voelen van hoe je in de stoel zit, waar naast al het ongemak misschien ook nog iets van rust, ontspanning of goed voelen te ervaren is.

Als we dan wat meer stabilisatie hebben gaan we kijken naar de gebeurtenis, de triggers, de emoties. Hoe voel jij je, wat zijn je gedachten erbij, hoe reageert je lichaam erop. En vooral kunnen we ook zorgen met de tools die je al geleerd hebt om stabiliteit te behouden. Hoe beter dat gaat hoe groter je veerkracht aan het worden is.

Lukt dit niet gaan we soms even terug naar fase 1. En deze loop kan zich soms een paar keer herhalen. Lukt het wel werken we door naar fase 3 en kan het zijn dat je anders met de situatie om kan gaan of dat je je anders voelt.

Begin je herstel van stress en trauma

Traumatische gebeurtenissen kunnen iedereen overkomen. Elke persoon die een stressvolle situatie of trauma ervaart, zal anders reageren op de gebeurtenis of seriegebeurtenissen. Als gevolg hiervan heeft elk individu een uniek behandelplan nodig dat is afgestemd op hun herstelbehoeften.

Herstel is niet-lineair en het opnieuw bezoeken van alle stadia is te verwachten gedurende je hele leven. Stress en trauma kan sluimerend zijn. Als ons leven goed gaat, kunnen we onszelf misschien goed ondersteunen. Wanneer het leven echter bijzonder pijnlijk, moeilijk en uitdagend is, kan stress en trauma opnieuw de kop opsteken. Met andere woorden, soms hebben onze pijnen en wonden meer tederheid en zorg nodig. Weet dat een coach of therapeut je kan ondersteunen in je proces.

Mocht je meer hierover willen weten of samen aan het werk gaan? Neem gerust contact met mij op. Als lichaamsgericht therapeut en coach op het gebied van stress- en traumaverwerking help ik je uit belemmerende patronen en gewoonten te stappen, je innerlijk veerkracht te vergroten en trauma te helen, zodat je toegang krijgt tot vrijuit leven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.