25 november 2018

Feestdagen en vakantie survival gids

– hoe ga je om met triggers

Van Sinterklaas naar kerstborrel naar kerstdiner naar Oud en Nieuw en dan nog de hele maand januari de nieuwjaarswensen. De feestdagen zijn voor iedereen een sociale uitputtingsslag, zeker als je snel getriggert wordt, hooggevoelig bent of dingen hebt meegemaakt waardoor de feestdagen, borrels of bijeenkomsten soms te veel kunnen zijn.

Geloof het of niet, je mag je eigen regels maken!

• Je hoeft niet naar een evenement te gaan dat je pijn doet of triggert
• Je bent niet verplicht om je ruimte te delen met mensen waar je je onveilig bij voelt, ongeacht wat anderen van je verlangen
• Je kunt besluiten om een evenement te verlaten wanneer het jou goed uitkomt
• Je kiest wie je omhelst en wie je toestaat om jou aan te raken
• Je hoeft geen opmerkingen te tolereren die je ongemakkelijk maken

Plan van aanpak

Op een familiefeest, kerst- of nieuwjaarsborrel of een vakantie is er een kans dat je wordt geactiveerd of dat je de omgeving als onveilig ervaart. Maar adem even diep in en uit en bekijk eens onderstaande tips om je voor te bereiden. Zo dat je met een plan van aanpak veilig door alles heen kunt komen.

  1. Neem een grondings item mee en houd het de hele tijd binnen handbereik.
    Dit kan een steentje, stukje touw, stof of iets anders kleins zijn wat je fijn vind om even vast te pakken en makkelijk met je mee kan.
  2. Ken je grenzen voor je vertrekt.
    Welke onderwerpen zijn verboden, welke gebeurtenissen zorgen dat je vertrekt, met wie kun je geen ruimte delen?
  3. Zorg dat je af en toe bewust bent van je ademhaling.
    Een keer bewust in en uit ademen, of even voelen waar je de adem kan ervaren in je lichaam.
  4. Maak van te voren contact met een veilig persoon die aanwezig zal zijn bij het evenement.
    Je kunt al afspreken om elkaar op te zoeken en om samen met jou te zitten.
  5. Heb een ontsnappingsplan
 in je hoofd.
    Een plan achter de hand hebben waarom je weg moet kan soms zoveel ruimte geven dat je het misschien niet eens hoeft toe te passen.
  6. Voel de grond of het oppervlak onder je.
    Voel het. Laat het je even dragen. En nog een moment. Geef jezelf de ruimte om hier even aan te komen.
  7. Als je begint te dissociëren, wegdrijft.
    Zoek dan vijf dingen die je kunt zien, vier dingen die je kunt voelen, drie dingen die je kunt horen, twee dingen die je kunt ruiken, een ding dat je kunt proeven.
  8. Zorg voor een vriend achter de hand, waarmee je later contact kunt leggen, voor het geval je je overweldigd bent. Zodat je opgevangen kunt worden en weer meer jezelf kunt voelen.
  9. Neem een pauze als je er een nodig hebt.
    Al is het maar even je terugtrekken op de wc of een luchtje scheppen.
  10. Eer je gevoelens, in plaats van ze weg te duwen.
    Jou gevoelens zijn net zo waardevol en belangrijk als die van ieder ander.

 

Mijn oprechte hoop is dat niemand de ruimte zou moeten delen met iemand die (emotioneel, fysiek, spiritueel, seksueel, verbaal) hen schaadt. Ik weet dat dit helaas niet altijd de realiteit is. Als je om wat voor reden dan ook bij kwetsende mensen moet zijn, zorg dan goed voor jezelf.

Misschien wel het belangrijkste van alles. Streef naar je eigen gevoel van evenwicht. Je hoeft je niet uit te putten om andere mensen gelukkig te maken.

Heb het goed!

Heb je moeite bij het maken van je eigen regels of een plan van aanpak en wil jij toch rustig en veilig de feestdagen door? Meer rust in je hoofd ervaren en te weten hoe je goed voor jezelf hierin kunt zorgen? Neem dan contact met me op en plannen we een vrijblijvende intakegesprek in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *