15 februari 2019

Zelfzorg, is dat egoïstisch?

Dat is een oude gedachtegang die je ervan weerhoudt om te krijgen wat je nodig hebt. Een misvatting van zelfopoffering en hard werken die veel mensen tot de rand van mentale en fysieke uitputting drijft, stress verhoogt tot ongezonde niveaus en druk uitoefent op relaties.

Er is niks mis met hard werken, maar het is van cruciaal belang om voor jezelf te zorgen … vooral als je een harde werker bent. Tijd nemen voor jezelf helpt je leven in balans te houden.

Dagelijks worden we uitgedaagd en vaak uitgeput, lang voordat we thuiskomen om uit te rusten en op te laden voor de volgende dag. Naast ons werk hebben we vaak de verantwoordelijkheid om te zorgen voor ons gezin en huisdieren, tijd met vrienden door brengen en tijd geven aan social media, vrijwilligerswerk en misschien wat sporten.

Waarom zelfzorg loont

Wanneer zelfzorg geen prioriteit is, voel je snel de gevolgen. Alles wordt moeilijker; werk, ouderschap, relaties, zelfs plezier, omdat je uit balans bent. Je behoeften vooropzetten is daarom niet egoïstisch. Ironisch genoeg kun je meer geven omdat je dan een keuze hebt. Zodra je behoeften zijn vervuld, ben je blij om te geven.

Als je niet voor jezelf zorgt, merk je misschien:

  • Emoties worden moeilijker te controleren.
  • Argumenten worden groter, omdat je leegloopt.
  • Je bent niet zo productief op je werk, omdat je moe bent en minder geduldig.
  • Relaties beginnen als een last te voelen.

Als je een lange wandeling ontspannen vindt, doe dat dan zo vaak als je kunt. Het gaat ook om voldoende slaap, minder stress, niet te veel verantwoordelijkheden en gewoon de tijd nemen om los te laten. Maak een persoonlijke zelfzorgroutine door de nadruk te leggen op activiteiten die voor jou het meest betekenisvol zijn. Met gezondere gewoontes worden emoties beter beheersbaar. Stress en prikkelbaarheid nemen vaak af.

Luister naar je lichaam. Het zal je vertellen wat wel en niet werkt.

Wat is zelfzorg niet

  • Nog meer toevoegen aan je takenlijst.
  • Een ‘noodplan’ wanneer stress overweldigend wordt en je dicht bij een burn-out bent.
  • Egoïstisch zijn.
  • Veel geld aan jezelf besteden of weinig tijd doorbrengen met je familie.
  • Vermijden van activiteiten die je een goed gevoel geven.

Dit kan het zelfvertrouwen ondermijnen, je energie verzwakken en een negatieve invloed hebben op je prestaties op het werk. Het gaat juist over het creëren van gedrag of gezonde gewoonten die je kunt doen om jezelf te voeden.

Een beetje ‘ik tijd’

Soms is het heel waardevol om wat tijd te geven aan iets wat je alleen doet. Er kan een activiteit zijn die je leuk vindt en die anderen niet doen. Misschien ben je te druk om een boek te lezen met een goede kop koffie. Misschien ben je dol op fietsen of hardlopen, maar doe je het niet zo vaak als je zou willen. Geen aandacht geven aan je eigen behoeften kan op de lange termijn nadelig werken, zelfs als je je nu niet bewust bent van de gevolgen ervan.

Een luxe vakantie, spa-dag of excursie zijn allemaal fantastische manieren om voor jezelf te zorgen, maar er zijn ook andere, eenvoudigere manieren om voor jezelf te zorgen. Het gaat erom voor jezelf te zorgen op elke manier die ertoe doet, juist ook in de kleine dingen.

Zelfzorg is een investering in je mentale en fysieke welzijn. Als je een manier kunt vinden om er een prioriteit van te maken, zal je mentaal, fysiek en emotioneel profiteren.

Opladen, herstellen en bijtanken

Ik zal eerlijk zijn en je laten weten dat ik zelf niet altijd de beste in zelfzorg ben. Zeker omgaan met de wisselingen in energie door de fibromyalgie en het zelfstandig ondernemer zijn, zorgen ervoor dat ook ik juist wel eens de dingen doe die niet goed zijn. Maar juist daarom weet ik ook hoe waardevol goede zelfzorg is. Het beoefenen van goede zelfzorg helpt mijn leven elke keer weer in balans te houden.

Ik heb geleerd dat er veel manieren zijn waarop mensen tijd kunnen besteden aan de zorg voor zichzelf. Hoewel het volledig persoonlijk voor je is, is hier een lijst met ideeën voor het geval je het moeilijk vindt om iets te bedenken.

  • Ga wandelen, dansen, klimmen, zwemmen
  • Krijg een knuffel
  • Speel met een hond
  • Neem een bad
  • Lees een boek
  • Kleur een kleurplaat
  • Zet je telefoon uit
  • Mediteer
  • Beoefen yoga
  • Steek een kaars aan
  • Praat met een vriend
  • Schrijf in een dagboek
  • Maak een lijst met dingen waar je dankbaar voor bent

Omdat er veel te schrijven is over zelfzorg heb ik een drieluik gemaakt hierover. Lees ook de andere blogs hierover:
12 Tips voor snelle zelfzorg
8 Levensgebieden van zelfzorg (volgt in mei)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *