21 mei 2018

Kinderen leren niet van wat ouders zeggen, maar van wat ouders doen. Bedrijven geloof je niet om wat ze zeggen, maar om wat ze uitstralen. Omdat alles klopt, zonder dat je precies kan aanwijzen wat dit alles is.



Jij weet dat jij je als ondernemer moet onderscheiden. Toch zie ik veel ondernemers dit proberen met zaken die bij het vak horen. Zaken zoals goede service, goed opgeleid zijn, parkeerplek hebben, etc. zijn dingen die je minimaal mag verwachten van een ondernemer. Veel diensten lijken dan op elkaar en dat maakt het voor klanten lastig kiezen. Je hebt daarom een sterke identiteit nodig om een begerenswaardig merk te worden. Een merk te worden wat helemaal klopt. In dit artikel lees je hoe jij ervoor kan zorgen dat jouw bedrijf herkent wordt en verder kan groeien.

Klopt het alleen voor jou?

Voor jou is de aantrekkingskracht van je product of dienst namelijk heel duidelijk. Maar wat als je publiek dit niet met je deelt? Wat als zij niet de voordelen zien die volgens jou zo duidelijk aanwezig zijn? Of dat je het punt bereikt waarop je originele strategie je niet verder helpt om door te groeien? Dan wordt het tijd om je bedrijf meer in lijn te brengen met je hogere ambities. Door beter te weten wat je fundering is, kan je hoger bouwen en verder groeien.

Terug naar de kern

Dit betekent terug naar de basis. Waar sta je voor, wat is jouw essentie waarom je bedrijf bestaat. Wat is, zoals Simon Sinek in de Golden Circle zo mooi vertelt, je why. Als je namelijk terug gaat naar de kern en van daaruit naar alle facetten van je merkidentiteit gaat kijken ontstaat er een merk wat klopt. Waardoor jij met nog meer passie kan vertellen, uitstralen en verkopen wat bij jouw onderneming en bij je klant past.

Dus vraag jezelf af:
• Waarom besta jij?
• Waar geloof je in?
• Wat is je kern?
Graaf af, ga op ontdekkingstocht in jezelf en in je onderneming. Het is het zeker waard.

Ga schrijven

Pak een vel papier en ga schrijven. En niet stoppen bij de eerste dingen die je bedenkt, maar schrijf door. Graaf dieper. Waarom bestaat je onderneming echt. Vraag aan vrienden, collega’s, klanten waarom ze juist met jou zaken doen?

Want wij mensen zijn emotionele wezens en wij reageren op de kern, op het gevoel. En als je dit gevoel gevonden hebt kan je dit laten doorklinken in je boodschap bij al je marketing activiteiten, verjaardagen en netwerkborrels.

In volgende blogs neem ik je verder mee in wereld van een authentiek merk bouwen. Kan je niet wachten? Download dan mijn BrandChecker, de checklist voor een sterk en authentiek merk. En doe mee aan het gesprek in de Facebook groep Authentiek merk bouwen vanuit je merkessentie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *