31 juli 2020

Adem in, adem uit: herstel je lichaam via ademtherapie

Hoe heb jij de afgelopen tijd ervaren? Luister eens naar je ademhaling. Ziekte, stress en trauma hebben allemaal een invloed op je adem. Zelfs nadat je genezen bent of de stressvolle periode voorbij is. Toen je ziek of gestrest was, was je waarschijnlijk kortademig en ging je sneller ademhalen. Maar al snel kun je hieraan gewend raken. Je blijft dan hangen in een verkeerd adempatroon. Met ademtherapie help je je lichaam herstellen.

Vakantietijd

Nu het openbare leven weer op gang komt en de vakantietijd is aangebroken, voel je misschien een opwelling om weer van alles te gaan ondernemen. Dit terwijl je eigenlijk veel energie hebt verbruikt. Je lichaam is toe aan ontspanning, maar tegelijkertijd voel je de drang om overal bij te zijn en alles mee te maken (FOMO). Je denkt misschien dat ontspanning bestaat uit zoveel mogelijk leuke dingen doen. Maar dit kan juist voor stress zorgen.

Leuke verplichtingen

Op deze manier ga je aan jezelf voorbij. Voordat je het weet, staat je agenda vol en wordt al je tijd in beslag genomen door feestjes, lunches en barbecues. Het kan dan al snel te veel worden. Wanneer leuke dingen doen een verplichting wordt, vraagt het meer van je energie dan dat je er energie van krijgt. Ondanks dat je vakantie hebt, raak je het opgejaagde gevoel niet kwijt. 


Bewuste ontspanning

Ervaar daarom eerst eens wat je in je lichaam voelt, wanneer je het feestje of de barbecue voorstelt. Krijg je energie bij de gedachte, of ervaar je juist spanning? Visualiseer daarna hoe het voelt als je thuis zou blijven en bijvoorbeeld een boek in de tuin zou lezen. Krijg je nu een meer ontspannen gevoel? Waar word je blijer van en bij welke activiteit merk je dat je adem je energie geeft? Neem een moment om terug te gaan naar de basis: je ademhaling. Ga even rustig zitten en wees bewust van je adem. Waar voel je deze in je buik of flanken en waar gaat de beweging heen? 


Vicieuze cirkel

Je ademhaling heeft een effect op je lichaam én welzijn. Ga maar na. Wanneer je sneller gaat ademen, krijg je vanzelf een paniekerig gevoel. Zo ga je nog meer ademen, waardoor je je nog meer gespannen voelt. Door een verkeerde ademhaling houd je de stress dus in stand. Stress kan je ademhaling beïnvloeden, maar andersom ook. Voel je je ongemakkelijk of benauwd als je op je ademhaling gaat letten, dan adem je waarschijnlijk verkeerd. Ademtherapie kan hierbij helpen.

Ademtherapie

Ademtherapie is meer dan alleen in- en uitademtechnieken. Ook je houding speelt een rol. Zo kunnen stijve schouders, een stijve borstkas en gespannen buikspieren de adem blokkeren. Echt tot rust komen doe je pas als je lichaam in een ontspanning houding zit en je ademhaling rustig en constant is. Neem daarom eerst een comfortabele houding aan en ontspan je spieren, of maak een wandeling. Vervolgens kun je oefenen met verschillende ademtechnieken.

Grip op je ademhaling


Een goede ademhaling past bij de activiteit die je doet. Als je ontspannen en in rust bent, adem je rustig en niet te diep in en langzaam uit, gevolgd door een korte pauze. In- en uitademing gaat via de neus, zes tot twaalf keer per minuut ademen is ideaal. Dit vertelt je lichaam dat je ontspannen bent en creëert een veilig gevoel. Door vijf keer per dag een paar minuten de tijd te nemen om bewust te letten op je ademhaling, krijg je hier beter grip op.



Over Maroesja Grabijn

Wil jij vrij zijn van stress en weer in verbinding staan met je lichaam? Lichaamsgericht therapeut en coach Maroesja Grabijn leert je om je gevoel te volgen, bewuste aandacht voor je ademhaling te hebben en de rust in jezelf te vinden. Met ademtherapie keer je weer terug naar je natuurlijke ademhaling en leer je verschillende ontspanningstechnieken. Ook kun je een cursus Adem en ontspanning volgen. Zo verdrijf je de spanning uit je lichaam en sta je weer vitaler in het het leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *