14 juli 2021

Veerkracht strategie 2 – Belichaming

Belichaming is het proces van het brengen van je bewustzijn in je lichaam. Als je belichaamd bent, voel je je geheeld en heel, wat er ook gebeurt. Je hebt meer duidelijkheid en focus, voelt je vrolijker en je zenuwstelsel kan voor meer comfort, gemak en speelsheid zorgen.

Belichaming is iets anders dan aarden. Belichaming helpt je om in je lichaam te komen, en aarding helpt je daar te blijven. Mensen van wie het zenuwstelsel overweldigd is, vinden het vaak moeilijk om in het lichaam aanwezig te blijven. Deze strategie helpt je zenuwstelsel eraan te herinneren hoe het is om je belichaamd te voelen terwijl je je veilig en verzorgd voelt.

Route naar meer belichaming

Kijk om je heen en zorg dat je je nog steeds op je gemak en veilig voelt. Let op je ademhaling, maar probeer deze niet te veranderen.
Laat de adem natuurlijk bewegen, zoals hij op dit moment beweegt en controleer je ademhaling niet door diepere inademingen of langere uitademingen te forceren. Als het gebeurt is dat prima, zorg er gewoon voor dat er niets gebeurt.
Breng je aandacht terug naar je voeten (of heupen of knieën) en merk hun relatie op met de vloer, het tapijt, de grond, gras, stoel, enz.

En vraag jezelf eens af:
• Zit je OP de stoel of IN de stoel?
• Raakt je hiel de vloer?
• Drukken de ballen van je voeten in de grond?
• Zijn je enkels stijf?
• Zijn er tenen die het gras vastgrijpen?
• Zijn ze gekruld?
• Zijn je kuitspieren gespannen?
• Zitten je knieën op slot of zijn ze los?

Wat er ook gebeurt, verander niets. Dit is het belangrijkste onderdeel van het proces. Pas je lichaam NIET aan, maar observeer het.
Deze strategie is belangrijk omdat het je vermogen opbouwt om onpartijdig ‘op te merken’ wat er in je lichaam gebeurt. Als je deze strategie onder de knie hebt, zal je zenuwstelsel gemakkelijker terugveren na een stressvolle gebeurtenis.

Wat gebeurt er met belichaming

Wanneer je merkt wat er in je lichaam gebeurt zonder te oordelen, te evalueren of te beoordelen, bouw en versterk je zeer specifieke neurale paden. In het dagelijks leven heeft oefent onze geest veel met oordelen, evalueren en beoordelen. De meeste mensen moet echter oefenen met observeren zonder een oordeel te vellen of een voorkeur uit te spreken.

Wanneer je leert om onpartijdig te observeren, gebruik je een ander deel van je hersenen, en door dat te doen, creëer je een gevoel van meer verbondenheid met je lichaam en een gevoel van voldoening. Verbondenheid en prestatie bouwen veerkracht op. Blijf je bewust van je voeten/rug/heupen/knieën en de manier waarop ze contact maken met de grond of de stoel. Op welke manier ze ook contact maken, merk dat op.

Andere routes om meer veerkracht op te bouwen

Lees ook de andere blogs waar ik de 7 essentiële strategieën allemaal uitwerk of neem contact met mij op om samen aan het werk te gaan.

7 essentiële strategieën om veerkracht op te bouwen
Veerkracht strategie 1 – Aarden
• Veerkracht strategie 3 – Hulpbronnen
• Veerkracht strategie 4 – Zelfcontact / vasthouden
• Veerkracht strategie 5 – Het volgen van de felt sense
• Veerkracht strategie 6 – Titratie / vertragen
• Veerkracht strategie 7 – Penduleren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *